- Set induksi
- Variasi
rangsangan
- Menerang
- Menggunakan
bahan Bantu
- Menyoal
- Penggunaan papan
tulis
- Peneguhan
- Penutup
KONSEP PENGAJARAN MIKRO
Pengajaran mikro
adalah satu teknik pengajaran yang memakan masa tidak melebihi lima belas
minit. Tujuannya memberi kemahiran mengajar secara berperingkat. Guru pelatih
boleh memahirkan diri mereka untuk menjalankan aktiviti pengajaran saperti
pengajaran set induksi, menjalankan aktiviti berkumpulan atau mencuba
menerapkan pelbagai teknik-teknik pengajaran di dalam pengajaran mikro mereka.
Pelbagai teori juga boleh diterapkan melalui pengajaran ini.
Pengajaran mikro bermaksud latihan pengajaran amali yang dipermudahkan dari aspek skop dan organisasinya. Istilah `mikro' bermaksud sesuatu yang kecil dan apabila dikaitkan dengan pengajaran ini bermaksud aspek utama iaitu saiz kelas, masa dan kemahiran mengajar dijadikan "kecil" dalam serba serbi.
Pengajaran mikro ialah
sesi yang hanya mengendalikan satu bahagian daripada keseluruhan pengajaran
misalnya kemahiran set induksi bagi sesuatu tajuk.
Konsep
- Pengajaran
mikro telah dipraktikkan secara meluas dalam latihan keguruan di seluruh dunia sejak
diperkenalkan di Stanford Universiti oleh Dwight .W. Allen, Robert Bush
dan Kim Romney di lewat tahun 1950-an
- Merupakan
satu bentuk simulasi pengajaran
yang boleh dilaksanakan untuk latihan guru-guru pra perkhidmatan dan dalam
perkhidmatan
- Pengajaran
mikro amat berkesan untuk membantu pelajar/ guru menguasai kemahiran
mengajar dalam situasi yang lebih tenang, kurang kompleks, terkawal dengan
cara yang sistemetik dan analitikal
- Dapat
membantu pelajar menguasai kemahiran, kaedah mengajar dan dan isi
kandungan
- Lebih
berfokus kepada beberapa komponen kemahiran mengajar seperti kemahiran
permulaan , penggunaan sumber, kemahiran penyoalan, kemahiran menerang,
kemahiran menjalankan aktiviti, dan kemahiran penutup
- Secara
umum pengajaran mikro melibatkan proses pengajaran, mengkaji dan membuat
refleksi (teach, review and reflect)
- Proses pengajaran mikro melibatkan
i. jangkaan masa antara lima
hingga sepuluh minit atau (lebih panjang)
ii. kumpulan pelajar antara 3 hingga 4 orang (boleh berubah)
iii. pelajar sesama pelajar
iv. pelajar dengan murid
v. dalam bentuk klinik mikro/makro
vi. pengunaan borang kemahiran mikro
Pengertian
n Mengikut Micheel J Wallace pengajaran mikro merupakan pengajaran yang
dipermudahkan. Pengertian ini membawa makna satu situasi pengajaran yang telah
dikurangkan skopnya, iaitu tugas guru dipermudahkan, mata pelajaran dipendekkan
dan bilangan murid dikecilkan
n Pengajaran mikro boleh diertikan suatu latihan pengajaran untuk mengetahui
tahap penguasaan kemahiran mengajar guru
pelatih sebelum praktikum atau berlaku pengajaran yang sebenar di sekolah
n
Education
Encyclopedia
Microteaching is a scaled-down, simulated teaching
encounter desingned ……for the training of both presevice or in-service
teachers. ………
Kemahiran yang menjadi fokus
dalam pengajaran mikro
Kemahiran Memulakan
Pengajaran (set induksi)
|
Kemahiran Menyoal
|
Kemahiran Menerang
|
Kemahiran Menggunakan
Papan Tulis
|
|
|
|
|
Kemahiran Variasi Rangsangan
|
Kemahiran Menggunakan Sumber
|
Kemahiran Pengukuhan
|
Kemahiran Menutup Pengajaran
|
Tujuan pengajaran mikro
- Memberi
peluang kepada guru mempraktik kemahiran mengajar dalam situasi terancang.
- Dapat
mengamalkan teori dan konsep pengajaran dan pembelajaran yang dipelajari.
- Membolehkan
guru dapat menguasai kemahiran pengajaran dengan cepat melalui pengalaman
yang menyeronokkan.
- Melalui rakaman video, guru dapat membuat
refleksi kelemahan dan kekuatan pengajaran yang berfokus.
- Dapat
memperbaiki kelemahan dan mendapat bimbingan daripada pensyarah penyelia atau rakan sekelas.
- Mengurangkan
ketegangan dan meningkatkan keyakinan guru untuk menghadapi situasi
pengajaran yang sebenar.
- Dapat
mengurangkan pelbagai masalah yang berkaitan dengan pengajaran dan
pembelajaran.
Situasi Pengajaran Mikro
1
|
Saiz kelas kecil (4-10 orang)
|
Kelas untuk pengajaran mikro tidak terikat seperti
kelas biasa. Minimum 4 hingga 10 murid atau rakan diperlukan supaya mudah
dikawal dan memantau pelaksanaan secara spesifik.
|
2
|
Masa pengajaran dipendekan (5 – 15
minit)
|
Oleh kerana tumpuan kepada
satu kemahiran pengajaran sahaja, masa
yang diambil memadai antara 5 hingga 15 minit untuk melihat fokus kemahiran
dengan lebih terperinci.
|
3
|
Dilaksanakan dalam bilik mikro atau makmal pengajaran
|
Boleh dilaksanakan dalam
bilik mikro pengajaran yang mengandungi kelengkapan secukupnya seperti
perakam video, papan hitam, meja dan kerusi untuk murid serta
kelengkapan alat tulis lain.
Pengajaran mikro boleh juga dilaksanakan di sekolah tetapi pastikan
kriteria-kriteria lain diambil kira seperti jumlah murid, kelengkapan alatan
pengajaran dan mendapat persetujuan daripada pihak pengurusan sekolah.
|
4
|
Ada penyelia, pensyarah atau rakan bimbingan
|
Semasa sesi pengajaran mikro,
pensyarah perlu ada bersama dengan guru untuk melihat, mendengar dan
menganalisis tingkah laku pengajaran yang berlaku dalam kelas. Pensyarah
bolehlah mencatat dan memberi perhatian sepenuhnya untuk memberi maklumbalas selepas
pengajaran. Maklumbalas atau pendapat juga boleh diperoleh dari
rakan guru yang disimulasi sebagai murid.
|
5
|
Fokus kepada satu kemahiran
pengajaran
|
Dalam pengajaran mikro fokus
hanya kepada satu kemahiran sahaja pada satu masa, sebagai contohnya untuk
melihat penguasaan guru dalam aspek
set induksi. Apabila satu kemahiran telah dikuasai, barulah dapat digabungjalinkan
dengan kemahiran-kemahiran lain.
|
6
|
Rekod borang Bimbingan (protokol)
|
Borang ini digunakan oleh pensyarah untuk mencatat perlakuan guru pelatih tentang aspek
kemahiran mengajar yang difokuskan. Perlu ditegaskan bahawa pengajaran mikro
ini bukan penilaian markah tetapi ia
lebih kepada bimbingan untuk guru
pelatih menguasai kemahiran mengajar dengan lebih yakin. Borang ini
mengandungi sub kemahiran mengajar dan
petunjuk kualiti untuk ditentukan oleh pensyarah semasa pengajaran berlaku.
Selepas tamat pengajaran mikro, pensyarah boleh mentafsir, menganalisis data
yang dicatat untuk memberi bimbingan kepada
guru pelatih
|
7
|
Pengajaran, mengkaji, Tafsir, refleksi dan bimbingan
|
Semasa pengajaran mikro
sedang berlangsung, pensyarah tidak boleh campur tangan, atau memberi komen
pengajaran kepada guru tersebut. Sebarang
bimbingan atau analisis perlu dilakukan sebelum atau selepas pengajaran
mikro. Dalam sesi ini pensyarah
hendaklah memberi peluang kepada guru pelatih untuk mengeluarkan pendapat, pandangan, memberi ulasan tentang kelemahan
dan kekuatan yang berlaku semasa pengajaran mikro. Selepas itu barulah
pensyarah memberi bimbingan, diskusi, motivasi dan tunjuk cara yang lebih
baik kepada guru.
|
Langkah-Langkah Pengajaran Mikro
Konsep Pengajaran mikro
|
|
|
Pengajaran
berlaku
|
|
|
v Membuat refleksi
v Perbincangan
v Pengajaran semula
|
é
|
|
|
é
|
|
|
é
|
Persediaan
Pengajaran mikro
|
è
|
Pelaksanaan
Pengajaran mikro
|
è
|
Pasca
Pengajaran mikro
|
||
ê
|
|
|
ê
|
|
|
ê
|
v Perancangan mata pelajaran
v Penentuan komponen kemahiran
|
|
|
v Memerhati
v Mengisi borang bimbingan
v Merakam video
|
|
|
v Main semula perakam video
v Perbincangan
v Tafsir
v Cadangan
v
Merumus
|
Kemahiran
Pengajaran Mikro
- Kemahiran permulaan
- Kemahiran pelbagai ransangan
- Kemahiran pengukuhan
- Kemahiran penyoalan
- Kemahiran
Menerang
- Kemahiran
menggunakan sumber
- Kemahiran
Interaksi
- Kemahiran
melaksanakan aktiviti
- Kemahiran
penutup
Kemahiran Permulaan (Induksi Set)
|
||
1
|
Menarik perhatian
|
Untuk menarik perhatian murid
|
2
|
Mewujudkan motivasi
|
Untuk memotivasikan murid
|
3
|
Menstruktur
|
Untuk menjelaskan apakah yang akan dipelajari
|
4
|
Membuat perkaitan
|
Untuk membuat perkaitan antara isi pelajaran yang telah
dipelajari dengan yang akan dipelajari
|
Kemahiran Pelbagai Rangsangan
|
||
1
|
Pergerakan fizikal guru
|
Guru bergerak mengikut “zon aktif murid”
|
2
|
Perubahan nada suara
|
Mendatar – lantang
Lantang - senyap
|
3
|
Pergerakan anggota (posture/gesture)
|
Tangan – kepala
Tangan - hentian
|
4
|
Perubahan fokus deria murid
|
Mendengar – menonton
Melihat - merasa
|
5
|
Bentuk penglibatan lisan murid
|
Menyoal – menjawab
Bertukar – membaca
Bercerita - berbincang
|
6
|
Bentuk penglibatan fizikal murid
|
Menulis jawapan di papan tulis
Melakukan tunjukcara di hadapan kelas
|
Kemahiran Pengukuhan
|
||
1
|
Lisan positif
|
Guru menggunakan sebutan:
|
2
|
Lisan negatif
|
|
3
|
Gerak isyarat positif
|
|
4
|
Penggunaan jawapan murid
|
|
5
|
Dampingan
|
|
6
|
Sentuhan
|
|
7
|
Gerak isyarat negatif
|
|
8
|
Tiada pengukuhan
|
|
Kemahiran Penyoalan
|
||
1
|
Pembentukan soalan
|
|
2
|
konsep
|
|
Fokus soalan
|
|
|
Fokus tunggsl
|
|
|
Fokus pelbagai
|
|
|
3
|
Sebaran soalan
|
Soalan disebarkan kepada seluruh kelas
|
4
|
Hentian
|
Memberi masa kepada murid memikirkan jawapan
|
5
|
Memberi petunjuk menjawab
|
memberi petua atau petunjuk untuk membantu murid
menjawab soalan
|
6
|
Alih hala soalan
|
|


|
|
6
|
|
|
|
|
6
|
Penilaian
|
|
![]() |
|
|
|
|
|||
|
![]() |
5
|
|
|
|
|
5
|
Sentesis
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
![]() |
4
|
|
|
|
|
4
|
Analisis
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
![]() |
3
|
|
|
|
|
3
|
Aplikasi
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
2
|
|
|
|
|
2
|
Kefahaman
|
![]() |
|
|
|
|
|
|||
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
Pengetahuan
|
![]() |
|
|
|
|
|
Peringkat Soalan
Taksonomi Bloom
Pengetahuan
(Ingat Kembali)
|
• Mengenal, mengecam
• Mengingat semula (fakta, definisi)
|
§ Siapakah….?
§ Dimanakah…?
§ Yang mana satu…?
§ Apakah….?
§ Bagaimana…?
§ Kenapa..?
§ Berapakah..?
§ Bilakah…?
§ Apakah maksud…?
|
Kefahaman
|
• Mentafsir
• Memberi contoh
• Mengkelas
• Meringkas
• Menyimpul
• Membanding
• Menerang
|
§ Dengan menggunakan perkataan kamu sendiri nyatakan…?
§ Berikan satu contoh..?
§ Pilih definisi terbaik…?
§ Ringkaskan perenggan..?
§ Terangkan apakah yang berlaku sekiranya..?
§ Terangkan
apakah yang dimaksudkan..?
|
Aplikasi
|
•
Menyempurna
• melaksana
|
§ Adakah anda tahu dalam situasi lain di mana…?
§ Dari maklumat yang diberi, bolehkah anda menghasilkan
satu set arahan mengenai…
§ Nyatakan banyak manakah perubahan akan berlaku…?
|
Analisis
|
•
Membeza
•
Menyusun/mengatur
•
Membuat tanggapan
|
§ Kenapa……?
§ Sekiranya……..?
§ Apakah tujuan……?
§ Bolehkah kita mengandaikan….?
§ Apakah kesimpulan..?
§ Apakah hubungan diantara….?
§ Nyatakan pandangan pengarang?
|
Sintisis
|
• Menjana
• Merancang
• Menghasilkan
|
§ Bolehkah anda mencipta…untuk…?
§ Bolehkan anda melihat kemungkinan penyelesaian kepada….?
§ Sekiranya anda mempunyai sumber-sumber… bagaimana anda
akan menanganinya
§ Berapa carakah anda boleh…?
§ Bolehkah anda menghasilkan cara
§ penggunaan baru dan unik untuk…..?
|
Penilaian
|
• Memeriksa/menyemak
• mengkritik
|
§ Adakah cara lain yang lebih baik…?
§ Bolehkah anda mempertahankan pegangan mengenai…?
§ Apakah perubahan kepada……yg anda cadangkan?
§ Adakah anda mempercayai….? Apakah perasaan anda
mengenainya?
§ Siapa yang akan mendapat manfaat& siapa yang akan
rugi?
|
Mengapa Perlu Menyoal Ketika Melaksanakan Pengajaran?
1.
Mengenal pasti apa
pelajar tahu
2.
Melibatkan pelajar dalam
pelajaran
3.
Memotivasikan pelajar
4.
Menimbulkan minat
5.
Memfokus kepada sesuatu
6.
Mengenal pasti kelemahan
7.
Menggalakkan pemikiran
8.
Menggalakkan
perbincangan
9.
Menjana pembelajaran
kendiri
10.
Menilai pemahaman murid
Apakah Penyoalan?
Penyoalan adalah
apa jua pernyataan atau perlakuan yang memerlukan maklumbalas murid. Selain
daripada berbentuk lisan, penyoalan juga boleh dilakukan melalui ekspresi muka,
isyarat dan konteks fizikal.
SOALAN è MAKLUMBALAS è REAKSI SELEPAS MAKLUM BALAS
Penyoalan guru
adalah merupakan salah satu bentuk interaksi yang berlaku dalam bilik darjah.
Teknik penyoalan adalah merupakan salah satu alat untuk mencapai matlamat dan
merangsang aktiviti mental. Beberapa kebaikan penyoalan adalah seperti berikut;
- Merangsang pembelajaran
- Mengembangkan potensi berfikir
murid
- Memandu kepada idea yang jelas
- Menggerakkan imaginasi
- Insentif kepada tindakan
Bila Guru
Mengemukakan Soalan?
Fasa Pengajaran
|
è
|
Tujuan Menyoal
|
Permulaan
|
è
|
Membantu murid mengingat kembali pengetahuan lepas yang berkaitan
|
Perkembangan
|
è
|
Mencungkil fikiran pelajar untuk membantu mengikuti pelajaran dengan
berkesan
|
Penutup
|
è
|
Menilai pencapaian objektif pelajaran
|
Bagaimana Mencungkil
Jawapan Murid?
1.
Elak
daripada soalan tertutup: jawapannya – “ya”, “tidak”, “betul”, “salah” sahaja
2.
Pindah:
soalan tutup ke aras lebih tinggi (Alih‐hala)
3.
Guna
teknik “wait time”
4.
Guna
ganjaran dan denda secara bijak
5.
Beri
petunjuk verbal dan tidak verbal
6.
Libatkan
semua pelajar
7.
Kemuka
soalan yang perlu penjelasan
Garis Panduan Utama
Ketika Mengemukakan Soalan
1. Soal seluruh kelas
2. Soal dahulu, kemudian panggil pelajar
3. Sesuaikan soalan dengan aras pemikiran pelajar
4. Ulangi soalan penting
5. Sediakan soalan dengan teliti
6. Beri gerak balas yang menggalakkan
7.
Gunakan soalan pimpinan (leading
question)
8.
Soal sepanjang pelajaran, bukan di akhir pelajaran sahaja
34
Kemahiran Penggunaan Papan Tulis
|
||
1
|
kejelasan
|
§ Saiz tulisan yang sesuai
§ Tulisan kemas dan tepat
§ Gambarajah jelas, ringkas
|
2
|
Susunan (layout)
|
§ penggunaan ruang bagi tulisan dan rajah sesuai dan seimbang
§ susunan jelas dilihat
§ nota disusun secara sistematik
|
3
|
Penonjolan / penekanan
|
§ warna kapur/pen marker yang sesuai
§ warna kapur/pen marker yang menarik
|
4
|
Teknik persembahan
|
§ berjaya membentuk konsep yang jelas dan tepat
§ berjaya memudahkan konsep
§ berjaya melibatkan murid dalam aktiviti pembelajaran
§ menggunakan papan tulis dalam masa yang sesuai
|
Mohon kebenaran untuk copy post ni.. Hehehhe
ReplyDeleteTahniah...satu perkongsian ilmu terbaik.
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDeleteThank u....
ReplyDeletemintak izin ye
ReplyDeletePengkongsian sangat bermanfaat
ReplyDeletePerkongsian yg sangat berguna dn memberi manfaat.
ReplyDeletemohon izin untuk share ye, Terima kasih
ReplyDelete